En underbar flodkryssning längs tre floder, från Andernach vid Rhen via Koblenz
Höjdpunkter!
|
En underbar flodkryssning längs tre floder, från Andernach vid Rhen via Koblenz där vi möter Mosel till vindlande Saar! Däremellan hinner vi med både Rüdesheim, Cochem och Trier. Det vankas härliga naturupplevelser, vinprovning och mysiga gränder i charmanta byar. Dessutom får vi uppleva Rhein in Flammen, den färgsprakande fyrverkeriuppvisningen, på avgångarna 7/9 och 14/9! På MS Otello ser personalen till att vi trivs och det ingår helpension under vistelsen på båten.
MS Otello är ett modernt och välskött flodkryssningsfartyg med god komfort. Ombord finns en elegant inredd loungebar med panoramafönster och en uppskattad restaurang där det serveras frukost, lunch och middag. Vid vackert väder lockar soldäck med avkoppling och naturscenerier.
|
Nedan ser du en detaljerad väderprognos för de följande 6 dagarna.
Dagsprogram & Utflykter
Dag 1: Malmö - ombordstigning i Andernach
Från Öresundsterminalen i Malmö åker vi genom Danmark till färjeöverfarten Rödby-Puttgarden. Vi stannar för lunch och eftermiddagskaffe längs vägen innan vi senare på kvällen är framme i Andernach där vi går ombord på vårt flodkryssningsfartyg MS Otello. Vi äter en första gemensam middag ombord innan vi kryper till kojs. Vi ligger still i Andernach över natten.
Dag 2: Andernach - Rüdesheim
Tidigt på morgonen lämnar vi Andernach. Romantiska Rhen sägs vara Europas vackraste flod och i dag kan vi se fram emot en av resans höjdpunkter, nämligen kryssningen förbi Koblenz och Lahnstein till den sägenomspunna Loreleiklippan som ligger vackert inbäddad bland vinodlingarna. Under eftermiddagen når vi vackra Rüdesheim där vi lägger till för natten.
Niederwald & Rüdesheim
Ovanför Rüdesheim finns det imponerande monumentet Germania, rest till minne av Tysklands enande 1871. Uppifrån terrassen har vi en fenomenal utsikt över Rüdesheim och Rhendalen. Vi hinner också med att utforska vackra Rüdesheim.
Dag 3: Rüdesheim - Cochem
Tidigt på morgonen kryssar vi vidare. Floden kantas av mängder av borgar, slott och ruiner som minner om den tid då Rhen var en av Europas viktigaste handelsvägar. Vi passerar Koblenz och Deutsches Eck där floderna Rhen och Mosel möts och här styr vår kapten in på Mosel. Vi når Cochem vid lunchtid och spenderar resten av dagen här. Vi ligger still i Cochem över natten.
Cochem & Moselvin
Alldeles vid den historiska vinodlingsfloden ligger idylliska Cochem. Vi promenerar längs de mysiga gatorna i den välkända staden och passar på att prova traktens Moselvin (mot avgift).
Dag 4: Cochem - Bernkastel - Konz
På morgonen lämnar vi Cochem och vi njuter av vackra vyer under seglatsen på Mosel då vi bland annat passerar den berömda Moselschleife, flodböjen, vid Bremm. Under eftermiddagen gör vi ett strandhugg i Bernkastel och på kvällen fortsätter vi till Konz där vi lägger till för natten.
Dag 5: Konz - Mettlach - Trier
Under de tidigaste gryningstimmarna seglar vi från Konz, passerar Trier och vår kapten styr in på idylliska Saar som slingrar sig genom ett kuperat och skogsbeklätt landskap. Dagens höjdpunkt är förmiddagens seglats vid den berömda Saarschleife, flodböjen, vid Mettlach. Här svänger floden 180 grader. Vi gör ett strandhugg och får möjlighet att åka upp till utsiktsplatsen och blicka ut över Saarschleife (mot avgift). Kvällens seglats tar oss åter nedför Saar till Trier där vi lägger till för natten.
Dag 6: Trier - Beilstein
Vi spenderar förmiddagen i Trier och har vi möjlighet att upptäcka den spännande staden innan vi vid lunchtid seglar mot Beilstein. Sträckan mellan Trier och Bernkastel är Mosel när den är som bäst! Vackra vyer väntar. Vi ligger still i Beilstein över natten.
Promenad i Trier
Följ med och upptäck Tysklands äldsta stad, belägen i Moseldalen nära gränsen till Luxemburg. Kopplingen till romarriket är stark och en gång i tiden omnämndes den som det andra Rom. Här finns lämningar av historiska monument som bland annat romerska bad, en amfiteater, stadsportar och broar. Det är inte konstigt att så många byggnader är upptagna på Unescos världsarvslista. Följ med och imponeras av denna historiska pärla i Moseldalen!
Dag 7: Beilstein - Koblenz/Boppard - Andernach
Tidig morgon lämnar vi Beilstein och seglar mot Boppard eller Deutsches Eck vid Koblenz. Vi spenderar eftermiddagen i den 2 000-åriga staden Koblenz som vuxit fram ur ett romerskt läger för att i kvällningen segla vidare norrut längs Rhen mot Andernach där vi lägger till för natten.
Rhein in Flammen:På avgångarna i september lämnar vi Koblenz framåt kvällen för att istället segla vidare mot Oberwesel eller Sankt Goarshausen. Aftonen ombord bjuder på resans höjdpunkt - Rhein in Flammen! Under 45 minuter pågår det spektakulära skådespelet och det avfyras fyrverkerier både från båtar i floden och från land. En makalös uppvisning väntar! Framåt midnatt är föreställningen över och vi seglar mot Andernach.
Dag 8: Landstigning i Andernach - Malmö
Efter en tidig frukost har det blivit dags att lämna båten och gå i land. Vi färdas norrut och stannar för lunch innan vi fortsätter till Puttgarden och den väntande färjan. Från Rödby går resans sista mil genom Danmark via Öresundsbron till Malmö, dit vi anländer ca kl 20.00.
Renoverat och modernt flodkryssningsfartyg som sedan 2023 tillhör rederiet SijFa Cruises fartygsflotta. Fartyget är systerfartyg med MS Carmen och båda har bekväma faciliteter och ger ett ljust och stilfullt intryck. Fartyget håller god, modern standard och färgskalan ombord går mestadels i vita och gråa nyanser med inslag av mörkturkos, svart och rött. Frukost, lunch och middag serveras i den ljusa och inbjudande restaurangen på nedre däck och om kvällarna umgås man och avnjuter goda drinkar i barloungen på övre däck vilken är inredd med bekväma fåtöljer och soffgrupper och har en avkopplande, trivsam atmosfär. Vid kryssningar dagtid spenderas tiden bäst på soldäck med solstolar och vacker utsikt och här uppe finns även en inglasad lounge. Soldäcksloungen har en unik funktion med hydraulik i väggarna som gör att hela rummet kan sänkas så att fartyget kan segla under låga broar. Ombord finns 61 bekväma hytter som är ljust och fräscht inredda vilka finns i fyra olika kategorier med plats för en till tre personer och som är fördelade över två däck.
Hotellet: Flodkryssningsfartyget seglas av det holländska, familjedrivna rederiet SijFa Cruises och har plats till 123 gäster. Ombord finns restaurang och minigym på nedre däck samt reception med liten souvenirshop och loungebar med panoramautsikt på övre däck. Överst finns ett soldäck med solstolar samt en övertäckt lounge. Musikunderhållning på kvällarna. Wi-Fi (ibland med instabil mottagning) mot avgift. Centralvärme, luftkonditionering och 220 V.
Våningar: 3
Hiss: Nej, men sittlift finns.
Antal rum: 61
Rummen: Flertalet hytter är dubbelhytter, belägna på nedre- eller övre däck (mot tillägg), och är ca 12 kvm stora. Hytterna är utrustade med en dubbelsäng (ca 160 cm bred) som är bäddad med gemensamt täcke (i mån av tillgång kan man be om extra täcke ombord). Sängen har plats för resväska undertill och har läslampor på båda sidor. I hytten finns även ett mindre skrivbord med stol, TV, garderob, värdebox (mot deposition), vägguttag av både amerikansk och europeisk standard, USB-uttag för laddning samt ett litet badrum med dusch, vask, wc och hårfön. Alla hytter är utsideshytter, belägna över vattenlinjen och har fönster med vita, ribbade träjalusier som skydd för sol och insyn. Hytterna på övre däck har stora fönster, från golv till tak, som är öppningsbara i sidled, så kallad fransk balkong, medan fönstren i hytterna på nedre däck är normalstora och ej öppningsbara. MS Otello har också några få juniorsviter belägna på övre däck som till största delen skiljer sig från dubbelhytterna genom sin storlek då de är omkring dubbelt så stora, dvs ca 24 kvm, och att de har två stora, öppningsbara fönster, s.k. franska balkonger. De har också plats för en liten sitthörna med två stolar och ett litet bord samt ett större badrum. På övre däck finns även en, ca 12 kvm stor, trebäddshytt, som till skillnad från övriga hytter på övre däck har ett normalstort fönster och ej s.k. fransk balkong. Trebäddshytten har en helt annan utformning än övriga hytter och lämpar sig bäst för barn eller smidiga personer. Denna hytt har två inbyggda våningssängar, på vardera sida om en smal gång, med en nederslaf och två överslafer som nås via stege. Under den ena överslafen finns lite förvaringsutrymme men i övrigt ingen annan möblering men däremot ett litet badrum med dusch, vask, WC och hårfön. Varje säng har TV och europeiskt vägguttag samt individuell ljussättning. Motorljud och vibrationer förekommer generellt i alla hytter men varierar var på båten hytten är belägen och är mest märkbart vid nattseglatser.
Övrigt: MS Otello byggdes 1993, totalrenoverades 2018 och uppfräschades 2023. Fartyget är ca 110 meter långt, ca 11,4 meter brett och har en internationell besättning. Valutan ombord är Euro men de tar även emot kredit-/bankkort (Visa och MasterCard), dock finns ingen växlingsservice. I högsäsong eller på orter med begränsat antal anläggningsplatser kan fartyget behöva ankra i bredd med andra fartyg. Rullatorer och rullstolar placeras i receptionen och kan ej tas med till hytterna.
Officiell kategori: ****
Vår bedömning: SSSS
Adress: SijFa Cruises B.V., Sluisweg 10, NL-6581 KA MALDEN
Telefon: +31-24-357 20 08
Resa i komfortbuss med Scandoramaguide, 7 övernattningar i dubbelhytt på nedre däck, 7 frukostar, 6 luncher, 7 middagar, 1 måltidsdryck (öl, vin, läsk, mineralvatten) till luncherna och middagarna ombord på fartyget, utflykter enligt dagsprogram (exkl. angivna avgifter & entréer)
Bra att veta
Resan startar på Öresundsterminalen i Malmö. Det finns möjlighet att boka anslutningsresa till och från Malmö i samband med både ut- och hemresa, samt övernattning i Malmö. Fri direktanslutning från 37 orter.
Det är brukligt att visa uppskattning för båtens besättning genom att lämna dricks. På denna kryssning förväntas ca 105 euro per dubbelhytt i dricks.
Ändrat vattenstånd kan innebära ändrad resrutt eller i vissa fall omöjliggöra kryssning på delar av floden. Scandorama förbehåller sig i sådana fall rätten att justera resrutten efter de nya förhållandena.
Uppskattad totalkostnad för de i dagsprogrammet angivna arrangemangen mot avgift är ca 30 euro. Betalas kontant i lokal valuta till reseledaren.
Följande valuta rekommenderar vi på denna resa:
Euro (EUR)
Dubbelhytt på övre däck för eget bruk. Måltider enligt program | 29.795:- | |
Dubbelhytt på nedre däck för eget bruk. Måltider enligt program | 26.995:- | |
Junior Suite på övre däck. Måltider enligt program | 23.595:- | |
Dubbelhytt på övre däck. Måltider enligt program | 20.795:- | |
Dubbelhytt på nedre däck. Måltider enligt program | 17.995:- |
Vi har för närvarande inga foton
Dagsprogram & Utflykter
Dag 1: Malmö - ombordstigning i Andernach
Från Öresundsterminalen i Malmö åker vi genom Danmark till färjeöverfarten Rödby-Puttgarden. Vi stannar för lunch och eftermiddagskaffe längs vägen innan vi senare på kvällen är framme i Andernach där vi går ombord på vårt flodkryssningsfartyg MS Otello. Vi äter en första gemensam middag ombord innan vi kryper till kojs. Vi ligger still i Andernach över natten.
Dag 2: Andernach - Rüdesheim
Tidigt på morgonen lämnar vi Andernach. Romantiska Rhen sägs vara Europas vackraste flod och i dag kan vi se fram emot en av resans höjdpunkter, nämligen kryssningen förbi Koblenz och Lahnstein till den sägenomspunna Loreleiklippan som ligger vackert inbäddad bland vinodlingarna. Under eftermiddagen når vi vackra Rüdesheim där vi lägger till för natten.
Niederwald & Rüdesheim
Ovanför Rüdesheim finns det imponerande monumentet Germania, rest till minne av Tysklands enande 1871. Uppifrån terrassen har vi en fenomenal utsikt över Rüdesheim och Rhendalen. Vi hinner också med att utforska vackra Rüdesheim.
Dag 3: Rüdesheim - Cochem
Tidigt på morgonen kryssar vi vidare. Floden kantas av mängder av borgar, slott och ruiner som minner om den tid då Rhen var en av Europas viktigaste handelsvägar. Vi passerar Koblenz och Deutsches Eck där floderna Rhen och Mosel möts och här styr vår kapten in på Mosel. Vi når Cochem vid lunchtid och spenderar resten av dagen här. Vi ligger still i Cochem över natten.
Cochem & Moselvin
Alldeles vid den historiska vinodlingsfloden ligger idylliska Cochem. Vi promenerar längs de mysiga gatorna i den välkända staden och passar på att prova traktens Moselvin (mot avgift).
Dag 4: Cochem - Bernkastel - Konz
På morgonen lämnar vi Cochem och vi njuter av vackra vyer under seglatsen på Mosel då vi bland annat passerar den berömda Moselschleife, flodböjen, vid Bremm. Under eftermiddagen gör vi ett strandhugg i Bernkastel och på kvällen fortsätter vi till Konz där vi lägger till för natten.
Dag 5: Konz - Mettlach - Trier
Under de tidigaste gryningstimmarna seglar vi från Konz, passerar Trier och vår kapten styr in på idylliska Saar som slingrar sig genom ett kuperat och skogsbeklätt landskap. Dagens höjdpunkt är förmiddagens seglats vid den berömda Saarschleife, flodböjen, vid Mettlach. Här svänger floden 180 grader. Vi gör ett strandhugg och får möjlighet att åka upp till utsiktsplatsen och blicka ut över Saarschleife (mot avgift). Kvällens seglats tar oss åter nedför Saar till Trier där vi lägger till för natten.
Dag 6: Trier - Beilstein
Vi spenderar förmiddagen i Trier och har vi möjlighet att upptäcka den spännande staden innan vi vid lunchtid seglar mot Beilstein. Sträckan mellan Trier och Bernkastel är Mosel när den är som bäst! Vackra vyer väntar. Vi ligger still i Beilstein över natten.
Promenad i Trier
Följ med och upptäck Tysklands äldsta stad, belägen i Moseldalen nära gränsen till Luxemburg. Kopplingen till romarriket är stark och en gång i tiden omnämndes den som det andra Rom. Här finns lämningar av historiska monument som bland annat romerska bad, en amfiteater, stadsportar och broar. Det är inte konstigt att så många byggnader är upptagna på Unescos världsarvslista. Följ med och imponeras av denna historiska pärla i Moseldalen!
Dag 7: Beilstein - Koblenz/Boppard - Andernach
Tidig morgon lämnar vi Beilstein och seglar mot Boppard eller Deutsches Eck vid Koblenz. Vi spenderar eftermiddagen i den 2 000-åriga staden Koblenz som vuxit fram ur ett romerskt läger för att i kvällningen segla vidare norrut längs Rhen mot Andernach där vi lägger till för natten.
Rhein in Flammen:På avgångarna i september lämnar vi Koblenz framåt kvällen för att istället segla vidare mot Oberwesel eller Sankt Goarshausen. Aftonen ombord bjuder på resans höjdpunkt - Rhein in Flammen! Under 45 minuter pågår det spektakulära skådespelet och det avfyras fyrverkerier både från båtar i floden och från land. En makalös uppvisning väntar! Framåt midnatt är föreställningen över och vi seglar mot Andernach.
Dag 8: Landstigning i Andernach - Malmö
Efter en tidig frukost har det blivit dags att lämna båten och gå i land. Vi färdas norrut och stannar för lunch innan vi fortsätter till Puttgarden och den väntande färjan. Från Rödby går resans sista mil genom Danmark via Öresundsbron till Malmö, dit vi anländer ca kl 20.00.
Renoverat och modernt flodkryssningsfartyg som sedan 2023 tillhör rederiet SijFa Cruises fartygsflotta. Fartyget är systerfartyg med MS Carmen och båda har bekväma faciliteter och ger ett ljust och stilfullt intryck. Fartyget håller god, modern standard och färgskalan ombord går mestadels i vita och gråa nyanser med inslag av mörkturkos, svart och rött. Frukost, lunch och middag serveras i den ljusa och inbjudande restaurangen på nedre däck och om kvällarna umgås man och avnjuter goda drinkar i barloungen på övre däck vilken är inredd med bekväma fåtöljer och soffgrupper och har en avkopplande, trivsam atmosfär. Vid kryssningar dagtid spenderas tiden bäst på soldäck med solstolar och vacker utsikt och här uppe finns även en inglasad lounge. Soldäcksloungen har en unik funktion med hydraulik i väggarna som gör att hela rummet kan sänkas så att fartyget kan segla under låga broar. Ombord finns 61 bekväma hytter som är ljust och fräscht inredda vilka finns i fyra olika kategorier med plats för en till tre personer och som är fördelade över två däck.
Hotellet: Flodkryssningsfartyget seglas av det holländska, familjedrivna rederiet SijFa Cruises och har plats till 123 gäster. Ombord finns restaurang och minigym på nedre däck samt reception med liten souvenirshop och loungebar med panoramautsikt på övre däck. Överst finns ett soldäck med solstolar samt en övertäckt lounge. Musikunderhållning på kvällarna. Wi-Fi (ibland med instabil mottagning) mot avgift. Centralvärme, luftkonditionering och 220 V.
Våningar: 3
Hiss: Nej, men sittlift finns.
Antal rum: 61
Rummen: Flertalet hytter är dubbelhytter, belägna på nedre- eller övre däck (mot tillägg), och är ca 12 kvm stora. Hytterna är utrustade med en dubbelsäng (ca 160 cm bred) som är bäddad med gemensamt täcke (i mån av tillgång kan man be om extra täcke ombord). Sängen har plats för resväska undertill och har läslampor på båda sidor. I hytten finns även ett mindre skrivbord med stol, TV, garderob, värdebox (mot deposition), vägguttag av både amerikansk och europeisk standard, USB-uttag för laddning samt ett litet badrum med dusch, vask, wc och hårfön. Alla hytter är utsideshytter, belägna över vattenlinjen och har fönster med vita, ribbade träjalusier som skydd för sol och insyn. Hytterna på övre däck har stora fönster, från golv till tak, som är öppningsbara i sidled, så kallad fransk balkong, medan fönstren i hytterna på nedre däck är normalstora och ej öppningsbara. MS Otello har också några få juniorsviter belägna på övre däck som till största delen skiljer sig från dubbelhytterna genom sin storlek då de är omkring dubbelt så stora, dvs ca 24 kvm, och att de har två stora, öppningsbara fönster, s.k. franska balkonger. De har också plats för en liten sitthörna med två stolar och ett litet bord samt ett större badrum. På övre däck finns även en, ca 12 kvm stor, trebäddshytt, som till skillnad från övriga hytter på övre däck har ett normalstort fönster och ej s.k. fransk balkong. Trebäddshytten har en helt annan utformning än övriga hytter och lämpar sig bäst för barn eller smidiga personer. Denna hytt har två inbyggda våningssängar, på vardera sida om en smal gång, med en nederslaf och två överslafer som nås via stege. Under den ena överslafen finns lite förvaringsutrymme men i övrigt ingen annan möblering men däremot ett litet badrum med dusch, vask, WC och hårfön. Varje säng har TV och europeiskt vägguttag samt individuell ljussättning. Motorljud och vibrationer förekommer generellt i alla hytter men varierar var på båten hytten är belägen och är mest märkbart vid nattseglatser.
Övrigt: MS Otello byggdes 1993, totalrenoverades 2018 och uppfräschades 2023. Fartyget är ca 110 meter långt, ca 11,4 meter brett och har en internationell besättning. Valutan ombord är Euro men de tar även emot kredit-/bankkort (Visa och MasterCard), dock finns ingen växlingsservice. I högsäsong eller på orter med begränsat antal anläggningsplatser kan fartyget behöva ankra i bredd med andra fartyg. Rullatorer och rullstolar placeras i receptionen och kan ej tas med till hytterna.
Officiell kategori: ****
Vår bedömning: SSSS
Adress: SijFa Cruises B.V., Sluisweg 10, NL-6581 KA MALDEN
Telefon: +31-24-357 20 08
Resa i komfortbuss med Scandoramaguide, 7 övernattningar i dubbelhytt på nedre däck, 7 frukostar, 6 luncher, 7 middagar, 1 måltidsdryck (öl, vin, läsk, mineralvatten) till luncherna och middagarna ombord på fartyget, utflykter enligt dagsprogram (exkl. angivna avgifter & entréer)
Bra att veta
Resan startar på Öresundsterminalen i Malmö. Det finns möjlighet att boka anslutningsresa till och från Malmö i samband med både ut- och hemresa, samt övernattning i Malmö. Fri direktanslutning från 37 orter.
Det är brukligt att visa uppskattning för båtens besättning genom att lämna dricks. På denna kryssning förväntas ca 105 euro per dubbelhytt i dricks.
Ändrat vattenstånd kan innebära ändrad resrutt eller i vissa fall omöjliggöra kryssning på delar av floden. Scandorama förbehåller sig i sådana fall rätten att justera resrutten efter de nya förhållandena.
Uppskattad totalkostnad för de i dagsprogrammet angivna arrangemangen mot avgift är ca 30 euro. Betalas kontant i lokal valuta till reseledaren.
Följande valuta rekommenderar vi på denna resa:
Euro (EUR)
Dubbelhytt på nedre däck för eget bruk. Måltider enligt program | 26.995:- | |
Dubbelhytt på övre däck för eget bruk. Måltider enligt program | 29.795:- | |
Junior Suite på övre däck. Måltider enligt program | 23.595:- | |
Dubbelhytt på övre däck. Måltider enligt program | 20.795:- | |
Dubbelhytt på nedre däck. Måltider enligt program | 17.995:- |
Vi har för närvarande inga foton
Dagsprogram & Utflykter
Dag 1: Malmö - ombordstigning i Andernach
Från Öresundsterminalen i Malmö åker vi genom Danmark till färjeöverfarten Rödby-Puttgarden. Vi stannar för lunch och eftermiddagskaffe längs vägen innan vi senare på kvällen är framme i Andernach där vi går ombord på vårt flodkryssningsfartyg MS Otello. Vi äter en första gemensam middag ombord innan vi kryper till kojs. Vi ligger still i Andernach över natten.
Dag 2: Andernach - Rüdesheim
Tidigt på morgonen lämnar vi Andernach. Romantiska Rhen sägs vara Europas vackraste flod och i dag kan vi se fram emot en av resans höjdpunkter, nämligen kryssningen förbi Koblenz och Lahnstein till den sägenomspunna Loreleiklippan som ligger vackert inbäddad bland vinodlingarna. Under eftermiddagen når vi vackra Rüdesheim där vi lägger till för natten.
Niederwald & Rüdesheim
Ovanför Rüdesheim finns det imponerande monumentet Germania, rest till minne av Tysklands enande 1871. Uppifrån terrassen har vi en fenomenal utsikt över Rüdesheim och Rhendalen. Vi hinner också med att utforska vackra Rüdesheim.
Dag 3: Rüdesheim - Cochem
Tidigt på morgonen kryssar vi vidare. Floden kantas av mängder av borgar, slott och ruiner som minner om den tid då Rhen var en av Europas viktigaste handelsvägar. Vi passerar Koblenz och Deutsches Eck där floderna Rhen och Mosel möts och här styr vår kapten in på Mosel. Vi når Cochem vid lunchtid och spenderar resten av dagen här. Vi ligger still i Cochem över natten.
Cochem & Moselvin
Alldeles vid den historiska vinodlingsfloden ligger idylliska Cochem. Vi promenerar längs de mysiga gatorna i den välkända staden och passar på att prova traktens Moselvin (mot avgift).
Dag 4: Cochem - Bernkastel - Konz
På morgonen lämnar vi Cochem och vi njuter av vackra vyer under seglatsen på Mosel då vi bland annat passerar den berömda Moselschleife, flodböjen, vid Bremm. Under eftermiddagen gör vi ett strandhugg i Bernkastel och på kvällen fortsätter vi till Konz där vi lägger till för natten.
Dag 5: Konz - Mettlach - Trier
Under de tidigaste gryningstimmarna seglar vi från Konz, passerar Trier och vår kapten styr in på idylliska Saar som slingrar sig genom ett kuperat och skogsbeklätt landskap. Dagens höjdpunkt är förmiddagens seglats vid den berömda Saarschleife, flodböjen, vid Mettlach. Här svänger floden 180 grader. Vi gör ett strandhugg och får möjlighet att åka upp till utsiktsplatsen och blicka ut över Saarschleife (mot avgift). Kvällens seglats tar oss åter nedför Saar till Trier där vi lägger till för natten.
Dag 6: Trier - Beilstein
Vi spenderar förmiddagen i Trier och har vi möjlighet att upptäcka den spännande staden innan vi vid lunchtid seglar mot Beilstein. Sträckan mellan Trier och Bernkastel är Mosel när den är som bäst! Vackra vyer väntar. Vi ligger still i Beilstein över natten.
Promenad i Trier
Följ med och upptäck Tysklands äldsta stad, belägen i Moseldalen nära gränsen till Luxemburg. Kopplingen till romarriket är stark och en gång i tiden omnämndes den som det andra Rom. Här finns lämningar av historiska monument som bland annat romerska bad, en amfiteater, stadsportar och broar. Det är inte konstigt att så många byggnader är upptagna på Unescos världsarvslista. Följ med och imponeras av denna historiska pärla i Moseldalen!
Dag 7: Beilstein - Koblenz/Boppard - Andernach
Tidig morgon lämnar vi Beilstein och seglar mot Boppard eller Deutsches Eck vid Koblenz. Vi spenderar eftermiddagen i den 2 000-åriga staden Koblenz som vuxit fram ur ett romerskt läger för att i kvällningen segla vidare norrut längs Rhen mot Andernach där vi lägger till för natten.
Rhein in Flammen:På avgångarna i september lämnar vi Koblenz framåt kvällen för att istället segla vidare mot Oberwesel eller Sankt Goarshausen. Aftonen ombord bjuder på resans höjdpunkt - Rhein in Flammen! Under 45 minuter pågår det spektakulära skådespelet och det avfyras fyrverkerier både från båtar i floden och från land. En makalös uppvisning väntar! Framåt midnatt är föreställningen över och vi seglar mot Andernach.
Dag 8: Landstigning i Andernach - Malmö
Efter en tidig frukost har det blivit dags att lämna båten och gå i land. Vi färdas norrut och stannar för lunch innan vi fortsätter till Puttgarden och den väntande färjan. Från Rödby går resans sista mil genom Danmark via Öresundsbron till Malmö, dit vi anländer ca kl 20.00.
Renoverat och modernt flodkryssningsfartyg som sedan 2023 tillhör rederiet SijFa Cruises fartygsflotta. Fartyget är systerfartyg med MS Carmen och båda har bekväma faciliteter och ger ett ljust och stilfullt intryck. Fartyget håller god, modern standard och färgskalan ombord går mestadels i vita och gråa nyanser med inslag av mörkturkos, svart och rött. Frukost, lunch och middag serveras i den ljusa och inbjudande restaurangen på nedre däck och om kvällarna umgås man och avnjuter goda drinkar i barloungen på övre däck vilken är inredd med bekväma fåtöljer och soffgrupper och har en avkopplande, trivsam atmosfär. Vid kryssningar dagtid spenderas tiden bäst på soldäck med solstolar och vacker utsikt och här uppe finns även en inglasad lounge. Soldäcksloungen har en unik funktion med hydraulik i väggarna som gör att hela rummet kan sänkas så att fartyget kan segla under låga broar. Ombord finns 61 bekväma hytter som är ljust och fräscht inredda vilka finns i fyra olika kategorier med plats för en till tre personer och som är fördelade över två däck.
Hotellet: Flodkryssningsfartyget seglas av det holländska, familjedrivna rederiet SijFa Cruises och har plats till 123 gäster. Ombord finns restaurang och minigym på nedre däck samt reception med liten souvenirshop och loungebar med panoramautsikt på övre däck. Överst finns ett soldäck med solstolar samt en övertäckt lounge. Musikunderhållning på kvällarna. Wi-Fi (ibland med instabil mottagning) mot avgift. Centralvärme, luftkonditionering och 220 V.
Våningar: 3
Hiss: Nej, men sittlift finns.
Antal rum: 61
Rummen: Flertalet hytter är dubbelhytter, belägna på nedre- eller övre däck (mot tillägg), och är ca 12 kvm stora. Hytterna är utrustade med en dubbelsäng (ca 160 cm bred) som är bäddad med gemensamt täcke (i mån av tillgång kan man be om extra täcke ombord). Sängen har plats för resväska undertill och har läslampor på båda sidor. I hytten finns även ett mindre skrivbord med stol, TV, garderob, värdebox (mot deposition), vägguttag av både amerikansk och europeisk standard, USB-uttag för laddning samt ett litet badrum med dusch, vask, wc och hårfön. Alla hytter är utsideshytter, belägna över vattenlinjen och har fönster med vita, ribbade träjalusier som skydd för sol och insyn. Hytterna på övre däck har stora fönster, från golv till tak, som är öppningsbara i sidled, så kallad fransk balkong, medan fönstren i hytterna på nedre däck är normalstora och ej öppningsbara. MS Otello har också några få juniorsviter belägna på övre däck som till största delen skiljer sig från dubbelhytterna genom sin storlek då de är omkring dubbelt så stora, dvs ca 24 kvm, och att de har två stora, öppningsbara fönster, s.k. franska balkonger. De har också plats för en liten sitthörna med två stolar och ett litet bord samt ett större badrum. På övre däck finns även en, ca 12 kvm stor, trebäddshytt, som till skillnad från övriga hytter på övre däck har ett normalstort fönster och ej s.k. fransk balkong. Trebäddshytten har en helt annan utformning än övriga hytter och lämpar sig bäst för barn eller smidiga personer. Denna hytt har två inbyggda våningssängar, på vardera sida om en smal gång, med en nederslaf och två överslafer som nås via stege. Under den ena överslafen finns lite förvaringsutrymme men i övrigt ingen annan möblering men däremot ett litet badrum med dusch, vask, WC och hårfön. Varje säng har TV och europeiskt vägguttag samt individuell ljussättning. Motorljud och vibrationer förekommer generellt i alla hytter men varierar var på båten hytten är belägen och är mest märkbart vid nattseglatser.
Övrigt: MS Otello byggdes 1993, totalrenoverades 2018 och uppfräschades 2023. Fartyget är ca 110 meter långt, ca 11,4 meter brett och har en internationell besättning. Valutan ombord är Euro men de tar även emot kredit-/bankkort (Visa och MasterCard), dock finns ingen växlingsservice. I högsäsong eller på orter med begränsat antal anläggningsplatser kan fartyget behöva ankra i bredd med andra fartyg. Rullatorer och rullstolar placeras i receptionen och kan ej tas med till hytterna.
Officiell kategori: ****
Vår bedömning: SSSS
Adress: SijFa Cruises B.V., Sluisweg 10, NL-6581 KA MALDEN
Telefon: +31-24-357 20 08
Resa i komfortbuss med Scandoramaguide, 7 övernattningar i dubbelhytt på nedre däck, 7 frukostar, 6 luncher, 7 middagar, 1 måltidsdryck (öl, vin, läsk, mineralvatten) till luncherna och middagarna ombord på fartyget, utflykter enligt dagsprogram (exkl. angivna avgifter & entréer)
Bra att veta
Resan startar på Öresundsterminalen i Malmö. Det finns möjlighet att boka anslutningsresa till och från Malmö i samband med både ut- och hemresa, samt övernattning i Malmö. Fri direktanslutning från 37 orter.
Det är brukligt att visa uppskattning för båtens besättning genom att lämna dricks. På denna kryssning förväntas ca 105 euro per dubbelhytt i dricks.
Ändrat vattenstånd kan innebära ändrad resrutt eller i vissa fall omöjliggöra kryssning på delar av floden. Scandorama förbehåller sig i sådana fall rätten att justera resrutten efter de nya förhållandena.
Uppskattad totalkostnad för de i dagsprogrammet angivna arrangemangen mot avgift är ca 30 euro. Betalas kontant i lokal valuta till reseledaren.
Följande valuta rekommenderar vi på denna resa:
Euro (EUR)
Dubbelhytt på övre däck för eget bruk. Måltider enligt program | 27.295:- | |
Dubbelhytt på nedre däck för eget bruk. Måltider enligt program | 24.495:- | |
Dubbelhytt på övre däck. Måltider enligt program | 17.795:- | |
Dubbelhytt på nedre däck. Måltider enligt program | 14.995:- | |
Junior Suite på övre däck. Måltider enligt program | 20.595:- |
Vi har för närvarande inga foton
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter och tips från vår resevärld.