Vanliga frågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna våra resenärer ställer.

 

Varifrån utgår era bussresor?

– Från Öresundsterminalen kl. 08:10. Öresundsterminalen är en modern bussterminal från 2007 och ligger i östra utkanten av Malmö, Toftanäs. Adressen är: Flansbjersvägen, Arlöv.

 

Finns det parkering vid Öresundsterminalen?

Parkeringen vid Öresundsterminalen kostar 90 kr per påbörjat dygn eller 500 kr för en vecka och därefter 75 kr per påbörjat dygn. Betalning görs med betalkort och parkeringen är inhägnad. Ingen förbokning behövs.

 

Vilket hotell ska jag bo på i Malmö?

– Vilket hotell du kommer att bo på i Malmö styrs av vilket resmål du ska åka till. Hotellets namn står också på din biljett som kommer hem till dig i brevlådan eller via e-post.

 

När går bussarna från hotellet?

Om du köpt en övernattningsanslutning finns denna information på anslag på respektive hotell, det ser du när du checkar in på hotellet. Vid övernattningsanslutning på hemresan hänvisar vi även här till anslagen på respektive hotell.

 

Vilken tid är jag tillbaka i Malmö efter min resa?

– Ungefärlig hemkomsttid till Öresundsterminalen är 20:00. Vi reserverar oss dock för eventuella förseningar.

 

När går anslutningarna hem?

– Anslutningarna beräknas avgå cirka 20.30 från Öresundsterminalen. Även här vill vi reservera oss för eventuella tidigare - eller senarelagda avgångar.

 

När får jag mina flygbiljetter?

–Vi skickar dina flygdokument ca 1 vecka före avresa. Har du fått bekräftelse via mail får du även dina flygdokument via mail. Har du bett om att få din bekräftelse vid bokningen per post, får du även dina flygdokument per post. När du kommer till flygplatsen så checkar du in med bokningsnumret som finns på dina flygdokument vid flygbolagets incheckningsdisk. Glöm inte passet.

 

Jag ska resa reguljärt med flyg. Finns det någon representant på flygplatsen?

–På våra reguljärflygresor ansvarar du själv för att ta dig till flygplatsen och att vara där i rätt tid. När du väl landat har vi en representant på plats som möter dig. Tillsammans med din biljett som du får ca 1 vecka före avresa, får du även information om var du möter din reseledare på flygplatsen.

 

Jag ska resa reguljärt med flyg, ingår transfern från flygplatsen till hotellet på destinationen?

-Ja, den transfern ingår både från och till flygplatsen.

 

När ska jag betala min resa?

– Köper du en resa mer än 40 dagar innan avresa, har du sju dagars öppet-köp. Anmälningsavgiften på bussresor är mellan 500 kr och 1.500 kr beroende på reslängd. Anmälningsavgiften på flygresor är mellan 1.000 kr och 3.000 kr beroende på resmål. Undantag kan förekomma, se din biljett eller under Bra att veta för just din resa.

Anmälningsavgiften ska betalas senast sju dagar efter köpet. Anmälningsavgiften är en förskottsbetalning som sedan räknas av från resans totalpris. Har du beställt avbeställningsskydd skall detta också betalas inom sju dagar. Slutlikvid ska betalas mellan 14-62 dagar före avresa. Se din biljett för vilka datum som gäller för just din resa. Tänk på att om du bokar och betalar hela din resa inom sju dagar är du skyddad av vår pris- och valutagaranti, läs mer om våra garantier här.

– Köper du en resa när det är mindre än 62 dagar kvar till avgång ska hela beloppet betalas enligt ramen för slutlikviden.

– Köper du en resa när det är mindre än två veckor kvar till avresa, ska resan betalas senast klockan 12 dagen därpå. Annars har vi rätt att avboka dig.

 

Hur kan jag betala min resa?

– Kort efter att du har bokat din resa kommer handlingar hem i brevlådan eller via e-post. Bland dessa finns biljett med bankgiro och OCR-nummer. Du kan välja att betala med detta bankgiro eller ringa oss och betala med ditt betalkort över telefon. Du kan också logga in med mejladress och lösenord på vår hemsida, under ”Mina bokningar, och betala med betalkortet där. Klicka här!. Logga in med den mejladress som beställaren har angett, lösenordet är fyrsiffrigt och står uppe till höger på din biljett.

Självklart går det även bra att besöka vår butik på Öresundsterminalen och betala med kortet där. Om du betalar till vårt bankgiro, via posten till bank eller betalning gjord på er Internetbank, tar det tre bankdagar innan pengarna är oss tillhanda. Är det då mindre än två veckor kvar till avresa, måste du mejla ett kvitto på betalningen till oss, info@scandorama.se.

 

Får jag ingen betalningsbekräftelse eller kvitto när jag har betalat resan?

– Betalningsbekräftelse får du endast vid betalning på vår hemsida. För att få veta om din girobetalning har kommit oss tillhanda, vänligen ring eller logga in på ”Mina bokningar” på vår hemsida. Vi tar kontakt med er om vi saknar betalningen.

 

När bokar jag platser till de utflykter jag önskar delta i under resan?

– Du kan boka vårt Utflyktspaket innan avresa och får då ca 10 % rabatt på ordinarie pris. Gör detta i samband med bokningen av din resa, eller senast sju dagar innan avfärd. Du kan också boka utflykterna, i sedvanlig ordning, under resans gång av din reseledare. Du får då ingen rabatt men är alltid garanterad en plats.

 

Kan jag boka enstaka utflykter hemifrån?

– Du kan bara boka utflykterna hemifrån om du köper hela paketet. Enstaka utflykter bokar du av din reseledare under resans gång. Undantag förekommer. Se vår hemsida under ”Utflykter” för vad som gäller för just din resa.

 

Hur betalar jag utflykterna som jag bokar av reseledaren?

–  Betalning av utflykterna sker via faktura efter hemkomst. Ingen fakturaavgift tillkommer och förfallodatum kommer att sättas till 30 dagar från fakturadatum.

Under våra resor, både de som genomförs med buss från Sverige och de som genomförs med inhemska turistbussar på våra resor med flyg, kommer vi att göra sedvanliga stopp för kaffe och fika. Betalning för kaffe och fika görs på plats i företrädesvis lokal valuta.

 

Kan jag växla pengar på terminalen?

– Du kan växla pengar på Forex som har en bankbutik på Öresundsterminalen. Här hittar du butikens öppettider >>

 

Hur mycket pengar ska jag ha med mig på resan?

– Det är svårt att säga. Alla har olika konsumtionsvaror och spenderar mer eller mindre pengar på mat, dryck och shopping. I de allra flesta fall finns bankomater att ta ut pengar på, om dina växlade pengar inte skulle räcka. Betalkort som VISA/Mastercard fungerar oftast utmärkt att använda på våra resor. Undantag kan dock förekomma, mer information finns under ”Bra att veta” för aktuell resa.

 

Finns det kudde och filt till alla på bussen?

– Det finns inte kuddar och filtar på bussen, så vi rekommenderar att du tar med det själv.


Kan jag boka plats i bussen?

– Vi reserverar inga särskilda platser i bussen. Du tar din plats vid resans start på Öresundsterminalen. Åker du på en resa där vi har övernattning på vägen roterar du och byter plats från dag till dag.

 

Vad bör jag tänka på om mina medresenärer?

– Var sparsam med parfym, blommor eller andra starka dofter då det kan finnas känsliga och allergiska personer ombord på bussen.

 

Hur ofta stannar bussen för pauser?

– På alla våra bussresor gör vi pauser med jämna mellanrum, normalt efter ca: 2-3 timmars färd. Under pausen finns möjlighet att köpa kaffe, kakor och lite annat från vår busscafeteria. Vi stannar alltid för lunchuppehåll där man kan köpa lagad mat.

 

Kan jag packa en övernattningsväska och lämna mitt bagage i bussen under en övernattning på väg till resmålet?

– Ditt bagage bör maximalt omfattas av en resväska och ett litet handbagage med en maxvikt på 20 kg per person. Då vi inte ersätter ditt bagage vid inbrott i bussen, råder vi dig att ta med hela bagaget in på hotellet.

 

Kan jag köpa presentkort och hur går jag tillväga?

– Det går alldeles utmärkt att köpa presentkort hos oss. De gäller i två år från och med det datum det utfärdas. Det går naturligtvis att komma in i vår butik och köpa det personligen, men du kan också beställa ett via telefon. Sätt in det belopp ni önskar på vårt bankgiro 5503-5612 och notera "Presentkort, namn och adress" så skickar vi kortet till dig inom kort.

 

Vilka är Scandoramas avbokningskostnader?

- Avbokningskostnaderna varierar beroende på hur långt innan avresan man avbokar.
Vid avbokning mer än 30 dagar före avresan ska resenären erlägga anmälningsavgiften i kostnad.
Vid avbokning 15-30 dagar före avresan ska resenären erlägga 25 % av resans pris.
Vid avbokning 14-9 dagar före avresa ska resenären erlägga 50 % av resans pris.
Vid avbokning 8 dagar fram till avresedagen ska resenären erlägga 100 % av resans pris.

Med vårt avbeställningsskydd tillsammans med ett läkarintyg för oförutsedd sjukdom som hindrar dig att delta på resan är avbokningskostnaden avbeställningsskyddet + 300 kr i administrativ avgift. Resterande av eventuellt inbetalt belopp återbetalas mot läkarintyg. Kostnaden för avbeställningsskyddet varierar, se vad som gäller för just din resa.

Vad är Poängjakten och hur anmäler jag mig till den?

– När du reser med Scandorama har du möjlighet att vara med i Poängjakten. Medlemskapet innebär att varje krona ger dig ett poäng (resa, anslutningsresor, utflyktspaket). För 10 000 intjänade poäng får du 200:- rabatt. Ju mer du reser desto mer rabatt får du! Glöm inte att anmäla varje gång du reser!
Vi har olika nivåer – Diamant-, Guld-, Silver och vanlig medlem. Du kan läsa mer om förmånerna www.scandorama.se/poangjakten.

Du måste själv anmäla att du vill bli medlem i Poängjakten. Anmälan görs per telefon eller på vår hemsida www.scandorama.se/poangjakten

 

Jag vill reklamera. Hur går jag tillväga?

– En reklamation vill vi ha skriftligen. Vänligen skicka den till: info@scandorama.se eller

Scandorama
Box 4012
203 11 Malmö

Vi svarar normalt sett på alla reklamationer inom fyra veckor. Tänk på att en kommentar på en utvärdering inte behandlas som en reklamation, för detta ber vi om ett separat brev.

 

Hur når jag jouren?

– Om något inträffar på din resa eller en försening uppstår, kan du alltid ringa vårt journummer. Vänligen respektera att inte ringa journumret vid en försening kortare än 15 minuter. I de allra flesta fall är bussen på ingång. Är den senare än 15 minuter, vänligen ring! Numret finns på din biljett.

Skriv ut
Eposta länk
Dela på Facebook
Dela på Twitter