Telefon 040-600 00 00   Måndag till fredag kl. 9-16

Vanliga frågor - FAQ


Här hittar du svar på de vanligaste frågorna våra resenärer ställer.

Varifrån utgår era bussresor?

– Från Öresundsterminalen kl. 08:10. Öresundsterminalen ligger i östra utkanten av Malmö, Toftanäs. Adressen är: Flansbjersvägen, Arlöv.

 

Finns det parkering vid Öresundsterminalen?

Parkeringen vid Öresundsterminalen är inhägnad och kostar 100kr per påbörjat dygn eller 525kr för en vecka och därefter 85kr per påbörjat dygn. Betalning görs med betalkort innan utfart. Ingen förbokning behövs.

 

Vilket hotell ska jag bo på i Malmö?

– Vilket hotell du kommer att bo på i Malmö styrs av vilket resmål du ska åka till. Hotellets namn står också på din biljett som kommer hem till dig i brevlådan eller via e-post.

 

När går bussarna från hotellet?

Om du köpt en övernattningsanslutning finns denna information på anslag på respektive hotell, det ser du när du checkar in på hotellet. Vid övernattningsanslutning på hemresan hänvisar vi även här till anslagen på respektive hotell.

 

Vilken tid är jag tillbaka i Malmö efter min resa?

– Ungefärlig hemkomsttid till Öresundsterminalen är 20:00. Vi reserverar oss dock för eventuella förseningar.

 

När går anslutningarna hem?

– Anslutningarna beräknas avgå cirka 20.30 från Öresundsterminalen. Även här vill vi reservera oss för eventuella tidigare - eller senarelagda avgångar.

 

När får jag mina flygbiljetter?

–Vi skickar dina flygdokument ca 1 vecka före avresa. Har du fått bekräftelse via mail får du även dina flygdokument via mail. Har du bett om att få din bekräftelse vid bokningen per post, får du även dina flygdokument per post. När du kommer till flygplatsen så checkar du in med bokningsnumret som finns på dina flygdokument vid flygbolagets incheckningsdisk. Glöm inte passet.

 

Jag ska resa reguljärt med flyg. Finns det någon representant på flygplatsen?

–På våra reguljärflygresor ansvarar du själv för att ta dig till flygplatsen och att vara där i rätt tid. När du väl landat har vi en representant på plats som möter dig. Tillsammans med din biljett som du får ca 1 vecka före avresa, får du även information om var du möter din reseledare på flygplatsen.

 

Jag ska resa reguljärt med flyg, ingår transfern från flygplatsen till hotellet på destinationen?

-Ja, den transfern ingår både från och till flygplatsen.

 

När ska jag betala min resa?

–  Anmälningsavgiften för våra resor är från 750:- upp till 5 000:- beroende på reslängd och transportsätt. Se din biljett för aktuellt belopp.

Anmälningsavgiften betalas tillsammans med kostnaden för eventuellt avbeställningsskydd senast 7 dagar efter bokningsdatum. Slutlikvid ska vara Scandorama tillhanda mellan 62-45 dagar före avresa beroende på resmål, detta framgår på din biljett. Se din biljett för aktuellt datum.

– Bokas resan senare än 45 dagar före avresan ska betalning ske direkt enligt anvisningarna. Betalning ska ske direkt till Scandorama.

 

Förfallodatum och sista betalningsdag

När du har bokat din resa skickas en bokningsbekräftelse/biljett till din e-postadress. Om du har valt tillägget pappersavi skickas den istället hem till dig med post. Anmälningsavgiften för våra resor är från 750:- upp till 5 000:- beroende på reslängd och transportsätt. Se din biljett för aktuellt belopp. Anmälningsavgiften betalas tillsammans med kostnaden för eventuellt avbeställningsskydd senast 7 dagar efter bokningsdatum. Slutlikvid ska vara Scandorama tillhanda mellan 63-45 dagar före avresa beroende på resmål och transportsätt, vilket framgår på din biljett. Bokas resan senare än 45 dagar före avresa ska betalning ske direkt enligt anvisningarna i din bokningsbekräftelse. Betalning ska ske enligt Scandoramas villkor.

 

När bokar jag platser till de utflykter jag önskar delta i under resan?

– Du kan boka vårt Utflyktspaket innan avresa och får då ca 10 % rabatt på ordinarie pris. Gör detta i samband med bokningen av din resa, eller senast sju dagar innan avfärd. Du kan också boka enstaka utflykter i samband med din bokning. Då är du alltid garanterad en plats.

 

Hur betalar jag utflykterna som jag bokar av reseledaren?

–  Betalning av utflykterna sker via faktura efter hemkomst. Ingen fakturaavgift tillkommer och förfallodatum kommer att sättas till 30 dagar från fakturadatum.

Under våra resor, både de som genomförs med buss från Sverige och de som genomförs med inhemska turistbussar på våra resor med flyg, kommer vi att göra sedvanliga stopp för kaffe och fika. Betalning för kaffe och fika görs på plats i företrädesvis lokal valuta.

 

Hur mycket pengar ska jag ha med mig på resan?

– Det är svårt att säga. Alla har olika konsumtionsvaror och spenderar mer eller mindre pengar på mat, dryck och shopping. I de allra flesta fall finns bankomater att ta ut pengar på, om dina växlade pengar inte skulle räcka. Betalkort som VISA/Mastercard fungerar oftast utmärkt att använda på våra resor. Undantag kan dock förekomma, mer information finns under ”Bra att veta” för aktuell resa.

 

Finns det kudde och filt till alla på bussen?

– Det finns inte kuddar och filtar på bussen, så vi rekommenderar att du tar med det själv.


Kan jag boka plats i bussen?

Nytt från avresa 1 april 2023 är att du kan boka din plats i bussen, detta introduceras from ca 1 februari 2023.
Före avresa gör vi en bussplatsfördelning från främre till bakre delen med hänsyn tagen till när du bokat din resa. Denna plats har du sedan under hela resan, givetvis ingår detta i ditt pris.
Om du däremot önskar din favoritplats så kan du göra ett tillval när du bokar och har då platsen reserverad under hela resan.

Din bussplats gäller från Malmö t/r.
Plats 1-4 kostar 30:-/dag att boka
Plats 5-16 kostar 20:-/dag att boka
Plats 17-48 kostar 15:-/dag att boka

 

Vad bör jag tänka på om mina medresenärer?

– Var sparsam med parfym, blommor eller andra starka dofter då det kan finnas känsliga och allergiska personer ombord på bussen.

 

Hur ofta stannar bussen för pauser?

– På alla våra bussresor gör vi pauser med jämna mellanrum, normalt efter ca: 2-3 timmars färd. Under pausen finns möjlighet till toalettbesök och att köpa kaffe, kakor och lite annat från vår busscafeteria. Vi stannar alltid för lunchuppehåll där man kan köpa lagad mat.

 

Kan jag packa en övernattningsväska och lämna mitt bagage i bussen under en övernattning på väg till resmålet?

– Ditt bagage bör maximalt omfattas av en resväska och ett litet handbagage med en maxvikt på 20 kg per person. Då vi inte ersätter ditt bagage vid inbrott i bussen, råder vi dig att ta med hela bagaget in på hotellet.

 

Kan jag köpa presentkort och hur går jag tillväga?

– Det går alldeles utmärkt att köpa presentkort hos oss. De gäller i två år från och med det datum det utfärdas. Sätt in det belopp ni önskar på vårt bankgiro 5562-2864 och notera "Presentkort, namn och adress" så skickar vi kortet till dig inom kort.

 

Vilka är Scandoramas avbokningskostnader?

–  Avbokningskostnaderna varierar beroende på hur långt innan avresan man bokar. Läs mer på vår allmänna villkor för paketresor »

Avbeställningsskyddet kostar 6 % av resans pris per person och tecknas i samband med bokningen. Det gäller vid sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan åka iväg på din planerade resa. Läkarintyg krävs.

Jag vill reklamera. Hur går jag tillväga?

– En reklamation vill vi ha skriftligen. Vänligen skicka den till: info@scandorama.se eller

Scandorama
Box 4012
203 11 Malmö

Vi svarar normalt sett på alla reklamationer inom fyra veckor. Tänk på att en kommentar på en utvärdering inte behandlas som en reklamation, för detta ber vi om ett separat brev.

 

Hur når jag jouren?

– Om något inträffar på din resa eller en försening uppstår, kan du alltid ringa vårt journummer. Vänligen respektera att inte ringa journumret vid en försening kortare än 15 minuter. I de allra flesta fall är bussen på ingång. Är den senare än 15 minuter, vänligen ring! Numret finns på din biljett.

augean

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter och tips från vår resevärld.

Gruppresor