Information om coronaviruset

2021-11-18 kl. 16.00

Här kan du läsa mer om Scandoramas information om coronaviruset.

Med anledning av coronaviruset (covid-19) har många självklart en del frågor inför sina resor. Här nedan ger vi mer information och har sammanställt svaren på de vanligaste frågorna.

Hur genomförs resorna i våra bussar?

Förutsättningen för att kunna följa med på en resa och röra sig i Europa är att man är fullvaccinerad eller har tillfrisknat från Covid de senaste sex månaderna samt har med sig ett Vaccinationsbevis/Tillfrisknandebevis som är giltigt under hela resan. Du kan läsa mer om det här Covidbevis • E-hälsomyndigheten (ehalsomyndigheten.se)Kravet på  Vaccinationsbevis/Tillfrisknandebevis gäller på alla våra resor även inom Sverige och dagsresor. För barn 12-18 år måste man kunna uppvisa Covidbevis (Vaccinationsbevis/Tillfrisknandebevis/Testbevis) Barn under 12 år måste kunna uppvisa ett negativt PCR-test före avgång taget inom 72 timmar före ankomst, alternativ ett antigentest i form av snabbtest som tagits inom 48 timmar före ankomst.

Vi arbetar aktivt med att säkerställa att vi följer de rekommendationer som ställs av våra myndigheter. Vi följer också rekommendationer hos lokala myndigheter på våra resmål. Så länge situationen kräver vidtar vi och våra samarbetsparters lämpliga åtgärder.

Normalt använder vi ett rotationssystem under resorna som vi för tillfället pausar. Det innebär att den plats du/ni väljer i början av resan behåller du/ni under hela resan.

Våra bussar rengörs noga inför varje resa. Du som resenär har ett stort individuellt ansvar. Vi förväntar oss i linje med myndighetsrekommendationer att var och en som tar plats på resan är ytterst noga med hygienen. Tvätta händer frekvent med tvål och vatten, använd handsprit och nys/hosta i armvecket i förekommande fall. Om du inte känner dig helt frisk vid resans start förväntar vi oss att du avbokar din resa. Att införskaffa handsprit och eventuella munskydd åligger den enskilde resenären. Vi har inga krav på munskydd i bussen men restriktioner kan förekomma baserat på olika länders bestämmelser. Bussarna är utrustade med toaletter men dessa bör användas sparsamt i den mån det är möjligt.

När det gäller rundresor med flyg från Skandinavien har alla flygbolag vidtagit extra åtgärder. Bland annat finns krav på munskydd, förändringar kring matservering och extra rengöring. För eventuella regler hänvisar vi till respektive flygbolag.

Vi ser till alla våra resenärers bästa!

 

Kommer min resa att bli av?
Utrikesdepartementet har som ansvar att bestämma var det är säkert att resa. Just nu råder ingen avrådan till något land i världen på grund av Corona. I skrivande stund kommer din resa att genomföras som planerat, och därmed ska också slutbetalningen erläggas enligt Allmänna och Särskilda villkor för paketresor, enligt det datum som står på din bekräftelse. Om situationen visar att vi inte kan genomföra resan kommer du att bli kontaktad av oss och du får då boka av din resa med full återbetalning eller fri ombokning till senare avresa.


Om du önskar avbeställa din resa utanför ovanstående tidsram gäller våra vanliga allmänna villkor: https://www.scandorama.se/allmanna-villkor-for-paketresor

Vad ska jag göra som ska ut och resa?
Vi rekommenderar alltid att du som resenär inför en resa ser över din hemförsäkring, eventuell reseförsäkring och dess villkor som gäller om en olycka eller sjukdom skulle uppstå. Vi rekommenderar en reseförsäkring från ERV som täcker mer än många hemförsäkringar och kortförsäkringar. Här kan du läsa mer om ERV:s reseförsäkring: https://www.scandorama.se/erv

Du kan hålla dig uppdaterad på t.ex. Folkhälsomyndighetens hemsida: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/
eller på WHO:s hemsida www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

Utrikesdepartementet rekommenderar att du laddar ner deras app, Resklar, och skriver upp dig på Svensklistan: www.swedenabroad.se/en/svensklistan

Om förutsättningarna förändras för en redan bokad resa?
Vi följer noga utvecklingen på alla våra resmål och bevakar beslut från UD och lokala myndigheter. Vi står i nära kontakt med våra lokala samarbetspartners och vi kan tvingas förändra planerad aktivitet/utflykt t.ex. om en sevärdhet håller stängt.

Jag vill avboka min resa, vad gäller?
När du bokar en resa med Scandorama är du skyddad av paketreselagen. Det betyder att om myndigheterna avråder från resor till ett land eller en region vid tidpunkten för avresa kommer vi att ställa in resan och du får tillbaka dina pengar. Om du vill avboka en resa som inte omfattas är det våra ordinarie avbokningsregler som gäller. Dem hittar du i våra resevillkor: https://www.scandorama.se/allmanna-villkor-for-paketresor

Om du har ytterligare frågor eller vill veta mer är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på telefon: 040- 600 00 00 eller e-post: info@scandorama.se.

Senast uppdaterad: 2021-11-18 kl. 16.00